Vanliga frågor

Att köpa bil

Att köpa bil

Hur går ett bilköp till?

Vi börjar med att hitta en bil som passar dina önskemål, kanske har du redan hittat en som verkar intressant? Har du möjlighet att åka och titta samt provköra bilen är det givetvis bäst, men många av våra kunder har lång resväg och väljer därför att ringa eller maila oss för att få svar på sina frågor. Är bilen enligt dina önskemål reserverar du den med en handpenning och kommer tillsammans med din försäljare överens om ett leveransdatum. De flesta av våra bilar är helt leveransklara vilket betyder att de kan köras hem direkt. Din säljare ser till att bilen är ägarbytt, påställd och försäkrad innan den lämnar butiken.

Att köpa bil

Kan jag reservera en bil hos er?

Ja, men vi har tyvärr ingen möjlighet att reservera bilar utan en handpenning eftersom samma bil ofta har fler intressenter. Vid reservation med handpenning går du först igenom bilens skick, tillbehör, historik etc. tillsammans med din försäljare. På detta sätt minimerar vi risken för tråkiga överraskningar på plats, och du kan känna dig trygg med den bil du valt att reservera.

Att köpa bil

Tar ni inbyten?

Ja, vi byter främst in bilar som vi kan vi sälja vidare på våra egna anläggningar.
I vissa fall kan vi även ombesörja omplacering utav äldre, defekta, importerade eller tidigare taxiregistrerade bilar, kontakta vår inköpsavdelning eller din säljare för att veta mer om hur du gör med just din bil.   

Att köpa bil

Vilka biltillbehör får jag med i mitt köp?

Eftersom vi säljer begagnade bilar skiljer sig medföljande tillbehör och utrustning åt för varje bil.
Lösa tillbehör så som vinterdäck, extra nycklar, instruktionsböcker, insynskydd, reservhjul etc. medföljer ofta men inte alltid. Det är alltså viktigt att du som kund frågar din säljare om den utrustning som är viktig för just dig. De lösa tillbehör som medföljer bilen förvaras oftast i bilen.

Att köpa bil

Hur är bilarna servade?

Vi vill sälja bilar med fullgod servicehistorik. Därför kontrolleras bilarnas tidigare servicetillfällen och vi ser till att bilens servicedokumentation medföljer vid köpet. Hur en bil skall servas är olika för olika bilmärken och också för olika typer av motorer, därför är det viktigt att tänka på att de flesta bilarna är servade på olika sätt och med olika intervaller.
Nu blir det allt vanligare med elektroniska serviceböcker vilket betyder att bilarnas tidigare servicestämplar ersätts med digital servicedokumentation som sparas hos verkstäderna, denna typ av dokumentation får man vid förfrågan.  Fråga din försäljare om servicedokumentation och historik gällande just din bil. För kompletta arbetsspecifikationer bör du vända dig till den verkstad som utfört arbetet.

Att köpa bil

Är bilarna skattade?

Alla våra bilar är avställda och ställs på innan leverans, därför kan du som kund komma att betala en påställningsavgift eller den kvarvarande skatten när du tar över ägandet. Fråga din försäljare om du vill veta vad som gäller för just din bil.

Att köpa bil

Är bilarna besiktigade?

Våra bilar besiktigas alltid om de befinner sig i sin besiktningsperiod.

Att köpa bil

Hur betalar jag?

Hos oss betalar du främst med Visa/Mastercard*, swish, bankgiro eller med en bankkontoöverföring.
Vi har konton hos de flesta stora bankerna vilket tillåter snabba och trygga överföringar.
*Vi förbehåller oss rätten att neka vissa kreditkort, t.ex. Amex samt Diners. Vid betalning med godkänd kreditkortstyp
tillkommer en avgift.

Att sälja bil

Att sälja bil

Kan ni sälja min bil åt mig mot betalning(s.k uppdragsförsäljning)?

Uppdragsförsäljning är ett affärssätt vi främst tillämpar mot företag.
Vi kan i undantagsfall även sälja relativt nya privatägda bilar. Kontakta vår inköpsavdelning för att veta vad som gäller för just din bil.

Att sälja bil

Utfärdar ni värderingsintyg?

Nej. Värderingsintyg är enbart giltiga om de utfärdats utav en märkesåterförsäljare.

Att sälja bil

Köper ni in alla bilar?

Vi köper i huvudsak inte bilar som är äldre än 10 år eller har gått över 20.000 mil,
inte heller bilar som är importerade eller har varit registrerade som Taxi. Kontakta vår inköpsavdelning vid frågor om just din bil.

Att sälja bil

Varför testar ni bilen?

Din bil testas för att vi skall kunna säkerställa bilens skick och hitta eventuella åtgärdspunkter som bedöms vara relevanta för bilens säljbarhet och värde.

Att sälja bil

På vilka utav era anläggningar kan jag sälja min bil?

Vår inköpsavdelning finns i vår butik i Järfälla men vårt mål är att du skall kunna sälja din bil på alla våra anläggningar inom kort. Kontakta vår inköpsavdelning om du vill sälja din bil på någon utav våra andra anläggningar. Inköpsavdelningen: 0702452889 inkop@riddermarkbil.se .

Att sälja bil

Behöver jag boka tid?

Vår inköpsavdelning i Järfälla hjälper dig med din bilförsäljning under vardagar mellan 09.00-17.30, där emellan är du välkommen när det passar dig bäst. Vill du sälja bilen på någon utav våra andra anläggningar rekommenderar vi att du ringer innan du kommer, för att vara säker på att behörig personal finns på plats.

Att sälja bil

Jag har accepterat ert bud, vad gör jag nu?

Din värderingsman hänvisar dig till närmsta butik med inköpsmöjligheter. Där testas din bil och du får träffa våra medarbetare. OBS: Öppettider för test i Järfälla är vardagar 09.00-17.30.
Vill du sälja bilen direkt efter utfört test är det viktigt att du tar med allt som tillhör bilen, så som registreringsbevis och lösa tillbehör som extra däck, dragkrokar, serviceböcker etc. Du skall också kunna visa legitimation. Ägs bilen du säljer utav någon annan behöver vi en giltig fullmakt.

Att sälja bil

Vad kostar det att få sin bil testad och värderad?

Vår värderingstjänst är helt kostnadsfri, likaså våra fordonstester.

Att sälja bil

Vad händer om ni hittar brister på min bil?

I det fall din bil har brister tar vi fram kostnadsförslag för åtgärd utav dessa.
Kostnaden dras sedan av vårt givna bud. Givetvis informeras du om detta och får själv bestämma om du vill fortsätta med försäljningen eller ej.

Att sälja bil

Får jag alltid priset ni erbjuder?

Är din bil korrekt beskriven står vi alltid för vårt bud.
Därför är det viktigt att du beskriver din bil så noggrant som möjligt och informerar våra värderingsmän om t.ex. borttappade extranycklar, repor, skador eller dåliga sommardäck.
På så sätt slipper vi överraskningar när din bil testas, och du kan vara säker på att vi står för vårt bud.

Finansiering och Leasing

Finansiering och Leasing

Jag vill privatleasa en bil hos er, är det möjligt?

Nej. Då vi enbart säljer begagnade bilar har vi ingen möjlighet att erbjuda leasing för privatpersoner.

Finansiering och Leasing

Hur fungerar leasing?

Att som företag leasa sin bil är på många sett ett mer ekonomiskt alternativ än att faktiskt köpa en. Med leasing belastas inte företagets balansräkning och leasinghyran är dessutom avdragsgill.
Generellt är momsen inte avdragsgill om du köper en företagsbil med vanlig avbetalning, leasar du bilen istället kan ditt företag dra av 50 procent av momsen på leasingavtalet.
För dig som bedriver en verksamhet där bilen är en avgörande för din verksamhet, t.ex. persontrafik eller biluthyrning är momsen dessutom helt avdragsgill på alla bilar inom den delen av verksamheten.
Våra försäljare hjälper dig att hitta en bil med avdragbar moms samt ett leasingupplägg som passar just din verksamhet.

Finansiering och Leasing

Kan man betala räntefritt?

Vi kan i vissa fall erbjuda räntefri avbetalning. Kontakta våra försäljare för mer information.

Finansiering och Leasing

Går det att köpa bilen utan kontantinsats?

Väljer du att finansiera din bil med ett privatlån behövs ingen kontantinsats,
dock kan privatlån inte tas på lika höga summor som vanliga bilfinanser. Våra försäljare kan hjälpa dig med olika finansieringsförslag.

Finansiering och Leasing

Hur lånar jag pengar via er?

Vi samarbetar med flera av landets största finansieringsbolag och banker, detta gör att vi kan erbjuda olika typer av avbetalning på alla våra bilar.
Din säljare hjälper dig med olika finansieringsförslag och gör sedan en kreditprövning.
Vid godkänd kreditprövning signerar du bankens avtal och betalar kontantinsatsen på plats.
Finansieringsbolaget skickar sedan en avbetalningsfaktura varje månad direkt till dig.  

Garanti

Garanti

Vad lämnar Riddermark Bil för garantier?

När du köper din bil hos oss omfattas din bil utav vår Riddermark-garanti.
Denna garanti gäller för bilar som sålts av Riddermark Bil AB till konsumenter. Garantin gäller inte för senare köpare eller för näringsidkare.
Garantin gäller i sex månader från köpet, dock högst 10 000 km, för bilar som vid köptillfället är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50 000 km.
Garantin gäller i tre månader från köpet, dock högst 5 000 km, för bilar som vid köptillfället är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla, och gått högst 100 000 km.
För övriga bilar gäller trafiksäkerhetsgaranti under en månad från köptillfället, dock högst
1000 km.
Med köptillfället avses den dag då ett bindande köpeavtal ingåtts mellan konsument och Riddermark Bil AB. Bilens ålder räknas från dagen för den första registreringen, dvs när bilen togs i trafik.

Garanti

Vad täcks utav garantin?

Garantin omfattar fel på bilen med undantag för eftermonterad extrautrustning som radio, bandspelare, motorvärmare, kupévärmare, larm och dylikt.
Garantin gäller inte för fel om Riddermark Bil AB kan göra sannolikt att bilen har blivit behäftad med fel på grund av en olyckshändelse eller en annan liknande händelse, en annan omständighet som beror på konsumenten, som att bilen har vanvårdats eller använts på ett onormalt sätt eller att särskilda åtgärder har vidtagits, t.ex. ombyggnad eller ändring av bilen, som sannolikt har inverkat på felets uppkomst eller omfattning eller normal förslitning.

Garanti

Vad gäller vid nybilsgarantier?

Nybilsgarantier lämnas enbart av den försäljare som sålde bilen då den var ny.
Hur länge en bil har nybilsgaranti och vad garantin omfattar skiljer sig från olika märken och årtal.
Vi rekommenderar alltid att man kontaktar respektive nybilsförsäljare för att få ett korrekt svar gällande vilka garantier som lämnats och finns kvar på just den bil man är intresserad utav.

Garanti

Hur reklamerar jag ett fel?

Om konsumenten vill åberopa denna garanti på grund av ett fel på bilen ska denne snarast möjligt underrätta Riddermark Bil AB. En reklamation måste alltid göras inom skälig tid och inom den tid och högsta körsträcka som garantin omfattar. Sker inte detta förlorar konsumenten sin rätt att göra gällande garantianspråk.
Riddermark Bil AB har rätt att debitera konsumenten för kostnader för besiktning eller liknande undersökning som beror på en ogrundad reklamation, om konsumenten i förväg informerats om dessa kostnader.

Garanti

Vad ses som fel på bilen?

Med de undantag som har angetts i punkten 2 omfattar garantin fel som visar sig eller uppkommer under garantitiden/körsträckan. Som fel räknas inte normal förslitning. En begagnad bil kan ibland,
till bilens pris, ålder och körsträcka, ha brister utan att dessa ska anses utgöra fel.

Garanti

Vilket ansvar tar Riddermark Bil?

Om ett fel har funnits vid leveransen eller uppkommit inom angiven garantitid/körsträcka, åtar sig Riddermark Bil AB att avhjälpa felet kostnadsfritt vid den verkstad som har anvisats av Riddermark Bil AB. Avhjälpandet ska göras utan väsentlig olägenhet för konsumenten och inom skälig tid, normalt två veckor från det att konsumenten har underrättat Riddermark Bil AB om felet.
Vid bedömning om vad som är skälig tid eller väsentlig olägenhet i det enskilda fallet ska hänsyn tas till konsumentens behov av bilen, felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet samt den tidpunkt då konsumenten har ställt bilen till Riddermark Bil ABs förfogande. Om Riddermark Bil AB tillhandahåller en lånebil ska detta beaktas vid bedömningen av vad som anses vara skälig tid för avhjälpandet.

Garanti

Dina rättigheter som konsument

Om ett avhjälpande inte har skett enligt ovan får konsumenten göra avdrag på köpeskillingen med ett belopp som motsvarar felet, kräva skälig ersättning för avhjälpande av felet eller häva köpet, om minst två misslyckade avhjälpningsförsök har gjorts och felet är av väsentlig betydelse för honom.
Vid hävning ska konsumenten återlämna bilen mot att Riddermark Bil AB återbetalar köpeskillingen. Den återlämnade bilen ska vara i normalskick bortsett från det hävningsgrundande felet samt normalt slitage. Riddermark Bil AB har rätt till ersättning för den nytta konsumenten har haft av bilen (inklusive ersättning för värdeminskning). Konsumenten ska efter avräkning få minst ett belopp som ger honom möjlighet att köpa en felfri bil som, beträffande standard och skick, motsvarar den återlämnade bilen vid hävningstillfället.

Garanti

Konsumentköpslagen

Innehållet i denna garanti begränsar inte i något avseende konsumentens rätt att i stället för garantin åberopa konsumentköplagens regler. Enligt lagen svarar säljföretaget för fel som har funnits vid leveransen. Fel som upptäcks inom sex månader skall dock anses ha funnits vid leveransen, om inte säljföretaget kan visa annat eller detta är oförenlig med varans eller felets art. För fel som upptäcks mer än sex månader efter leveransen måste konsumenten göra sannolikt att felet har funnits vid leveransen. Konsumenten kan alltid reklamera ett fel inom tre år efter leveransen om det görs inom två månader från upptäckten. Detta innebär att konsumentköplagen kan ge konsumenten ett skydd som inte tillförsäkras denne genom denna garanti.

Garanti

Vid tvist

Om en tvist mellan konsumenten och säljföretaget med anledning av denna garanti inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna, kan konsumenten vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Tvister kan även prövas av en allmän domstol

Garanti

Allmänna Reklamationsnämnden

Riddermark Bil AB har som policy att följa utslag i ARN. Skulle konsumenten inte godta ARNs avgörande, utan ansöker om prövning av tvisten av en domstol, bortfaller åtagandet.

Uppdragsförsäljning

Uppdragsförsäljning

Vår bil står inte i Stockholm, hur löser vi det?

Vi har ett samarbete med Eurotransport. De hämtar upp bilar i hela Europa och kör dem till oss. Det enda vi behöver veta är en hämtningsadress, en kontaktperson och ett mobilnummer till denne. Sedan hämtar vi upp bilen snabbt och enkelt.

Uppdragsförsäljning

Hur gör vi med restskulden på leasingbilen?

Vi löser alla restskulder med alla leasinggivare. Detta måste göras eftersom vi måste registrera bilen på oss först innan vi säljer/levererar bilen till köparen. Detta är viktigt ur garantisynpunkt då det är Riddermark bil AB som står för garantierna på den begagnade bilen.

Uppdragsförsäljning

Kan vi själva lämna bilen hos er?

Självklart! Ni kan själva lämna in bilen på någon av våra 5 butiker i Stockholm.

Uppdragsförsäljning

Om det är skador på bilen – hur löser vi detta?

Vi testar samtliga bilar som kommer in till oss innan försäljning. Är det skador som påverkar bilens trafiksäkerhet måste de åtgärdas. Är det andra skador så lagar/åtgärdar vi dem till självkostnadspris efter vi kommit överens om vilka skador som behöver åtgärdas. Vi gör oftast ”smart repairs” eftersom detta är en lönsam investering.

Uppdragsförsäljning

Hur lång tid brukar det ta att sälja bilen?

Vi säljer ca. 30% av alla nyinkomna bilar inom 3 dagar. Genomsnittsbilen står till försäljning i 16 dagar.

Uppdragsförsäljning

Hur håller vi koll på alla våra egna bilar?

Ni får ett eget inlogg till vårt bilhanteringssystem – RiDe. På detta sätt kan ni själva gå in och se översiktbilder och historik eller gå in i detalj på den enskilda bilen. Systemet är fullständigt transparent och ni har full överblick och aktuell status i realtid på era bilar.

Uppdragsförsäljning

Måste vi binda upp oss med skriftligt avtal?

Nej. Om ni efterfrågar ett avtal med oss – så skriver vi ett. De flesta av våra kunder har vi kvar av den enkla anledningen att de är nöjda med samarbetet. Det är väldigt enkelt: Det bygger på förtroende och att bägge parter är nöjda med samarbetet. Skulle man av någon anledning vilja byta så skall det vara enkelt att göra det.

Uppdragsförsäljning

Om inte bilen blir såld – vad gör vi då?

Självklart finns det bilar som är mer svårsålda än andra. Förklaringen till detta varierar kraftigt, men oftast är det något som avviker från ”det normala” som gör en bil svårsåld. Vi är experter på detta och när detta inträffar så tar vi upp en dialog med uppdragsgivaren. Vi informerar och kommer med konkreta förslag på de åtgärder vi kan göra. Naturligtvis kan vi köpa in bilen för att kunden skall slippa vidare problem.

Vanliga frågor

Vanliga frågor

Jag har nyligen köpt en bil och den verkar inte fungera som den skall, vad gör jag?

Kontakta din säljare om du misstänker att bilen inte fungerar som den skall.
Då du oftast har garantier via oss är det viktigt att vi blir informerade om ev. misstankar eller problem så tidigt som möjligt för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Vanliga frågor

Jag har nyligen köpt en bil och inser att det saknas tillbehör (t.ex. extradäck, insynsskydd etc.)

Då du som köpare vid köptillfället har undersökningsplikt är det av största vikt att du genomsöker fordonet och kontrollerar vilka tillbehör som medföljer innan köpet görs och du kör hem.
Eftersom vi enbart säljer begagnade bilar är det inte alltid det medföljer t.ex. vinterdäck eller insynsskydd.

Vanliga frågor

Jag har nyligen köpt en bil men jag står ännu inte som ägare, vad gör jag?

Ibland kan det dröja några arbetsdagar innan du står som ägare på din nya bil, i dessa fall ser vi till att bilen är försäkrad under tiden vilket gör att du kan köra som vanligt tills ägandeskapet registrerats.
Kontakta din säljare direkt om du upplever att det gått lång tid och du fortfarande inte registrerats som ägare.

Vanliga frågor

Jag har nyligen köpt en bil och idag upptäckte jag en repa eller annan estetisk skada, vad gör jag?

Då du som köpare vid köptillfället har undersökningsplikt är det av största vikt att du genomsöker fordonet efter repor eller dyl. innan köpet görs och du kör hem.
Eftersom vi enbart säljer begagnade bilar är det vanligt förekommande med mindre repor eller dyl. som bedömts bero på normalt slitage. Vi kan med andra ord inte ta hänsyn till estetiska defekter efter leverans av din bil.