Bilservice | Tips inför nästa service | Riddermark Bil

Bilservice

På Riddermark bil är vi experter på bilservice och bilreparationer. Du kan dock inte boka en sedvanlig service och lämna in din bil till oss. Här informerar vi om hur vi arbetar med bilservice. För oss innebär bilreparation och bilservice så mycket mer än bara oljebyte. Vi behandlar över 2000 bilar per månad. Ett stort team med bilmekaniker, besiktningstekniker, rekonditionerare, bilplåtslagare och billackerare jobbar intensivt med att förädla de begagnade bilar vi köper in. I videon nedan presenterar vi stolt den förädlingskedja samtliga bilar vi säljer genomgår. Du kan även läsa i punktform hur processen går till.

Gratis värdering

Vi köper gärna din bil och förädlar den genom vår bilservice!

Tack för din förfrågan!
Visa formulär igen
  1. Börja värdering online
  2. Bud via telefon
  3. Betalning, kontroll och upphämtning

Vi köper i första hand bilar som är Svensksålda, max 10 år gamla och har gått under 17.000 mil. Vill du hellre ringa? Du når oss på telefon: 08 - 40 022 311

Vad tycker kunderna?

"Bra service... Vi tog hand om allt online. Bra kommunikation och tillgänglighet!"

Facebook - 2020-03-27

Google my Business

Så repareras och förädlas din begagnade bil


• Förädlingskedjan börjar med att bilen kommer till vår produktionsanläggning. På denna anläggning genomför vi hela förädlingskedjan.

• Bilen hämtas upp på vår mottagsparkering av en mekaniker eller fordonstestare. Med hjälp av ett specialframtaget testprotokoll går mekanikern igenom bilens funktioner och skick.

• Bilen provkörs, lampor och andra grundläggande funktioner testas.

• Bilen lyfts upp för fortsatta test med kontroller av bilens underrede. Även bilens yttre gås igenom, exempelvis bälten, bilens lack och bilens övriga skick.

• Bilen besiktas vid behov och tidigare servicehistorik gås igenom.

• När detta omfattande testprotokoll sammanställts bokas eventuella åtgärder och blir till en åtgärdslista för verkstäderna. I detta skede kan t.ex. en trasig vindruta bytas ut eller en bilservice genomföras, men även större åtgärder än detta utförs vid behov.


- Fler än 2000 bilar per månad genomgår denna förädlingsprocess.



• Därefter rengörs bilen invändigt utifrån dess specifika behov. Exempelvis torkas paneler och säten. Rutor tvättas, mattor rengörs och bilen dammsugs.

• När bilen är klar invändigt poleras den vid behov innan det är dags för vår slutkontroll.

• I slutkontrollen går vi igenom bilen en gång till. Vi kontrollerar på nytt bokade åtgärder är genomförda så som var avsett. Vi ser även över bilen för att få en sista kvalitetskontroll för att minska risken att vi missat något i processen.

• När slutkontrollen är genomförd tar vår annonsavdelning vid. En annons skrivs för varje unik bil, med bilens egenskaper, eventuell extrautrustning etc. Därefter fotograferas bilen i vår fotostudio.

• I fotostudion roterar bilen ett varv för att återge den från olika vinklar. Bilder från bilens inredning tas och allt sätts samman till en annons.

• När annonsen är producerad är bilen klar för att köras ut till någon av våra butiker.

Tips att tänka på när du ska serva din bil

Nedan kan du läsa om tips att tänka på när du ska lämna in din bil på service. 


Fördel:

Serva alltid bilen efter plan

Serva alltid bilen inom rätt tidsintervall, det är viktigt för att försäkringar och garantier ska gälla.

Fördel:

Läs kundomdömen om verkstaden noga

Gör din research av bilverkstaden. Kontrollera vad verkstädernas tidigare kunder gett verkstaden för omdöme.

Fördel:

Jämför pris

Jämför olika priserbjudanden. Det kan löna sig att jämföra samma arbete på olika verkstäder.

Fördel:

Stämpel i serviceboken

Se till att serviceboken blivit stämplad efter utförd service. Har bilen digital servicebok, be istället om en underskrift i bilens servicebok eller en separat arbetsorder.

Fördel:

Kopia på serviceprotokollet

Kräv en kopia på serviceprotokollet så att du har dokumentation på att servicen är utförd.

Fördel:

Spar all dokumentation

Spara all dokumentation, den har ett värde och kan behövas för eventuella garantiåtgärder.

Hos MECA kan du lämna in din bil för service.

 

Riddermark bil rekommenderar MECA bilverkstäder

Det är fritt för dig som bilägare att välja en märkesverkstad eller en oberoende allbilsverkstad när du ska serva eller reparera din bil. Detta gäller även under nybilsgarantin. För att nybilsgarantin ska gälla kan biltillverkaren kräva att serviceprogram och anvisningar om garantin har följts. Reservdelar vid reparationer behöver inte vara original. Kravet är dock att reservdelarna ska hålla samma kvalitet som originaldelarna.


- MECA servar över 460.000 bilar per år.


MECA är en auktoriserad verkstadskedja vi på Riddermark bil varmt rekommenderar. MECA har en lång erfarenhet av reparation och service av begagnade bilar. Sedan starten 1967 finns idag bolaget representerat på över 400 platser i hela Sverige. Här servas över 460.000 bilar varje år. Förutom service av bil erbjuds allt ifrån hjälp med byte av torkarblad till köp av vinterdäck eller större reparationer. Väljer du att serva bilen här ingår alltid en Assistansförsäkring. Det gör att du kan känna dig trygg dygnet runt om du oväntat skulle råka ut för ett bilstopp.