Blogg

Showroom by Riddermark öppnar egen anläggning

Showroom by Riddermark har på fyra månader sålt över 150 bilar till lovordande kunder.


Showroom-teamet har därmed bevisat att behovet av premiumbilar är stort och att utvecklingsmöjligheterna för verksamheten är obegränsade. 

Den 4 september 2018 skrev vi om premiären för Riddermark Bils nya Showroom by Riddermark. Nu har verksamheten, som huserat på övervåningen i Riddermark Bil's butik i Järfälla, varit igång i över fyra månader och alla de förväntningar och mål som funnits från starten har överträffats med råge av den ambitiösa butikschefen Erik Cederberg.


För att på bästa sätt utveckla Showroom by Riddermark flyttar de därför till egna lokaler i Lännersta, i sydöstra Stockholm. Den nya butiken rymmer över 100 premiumbilar och ligger väl synlig i direkt anslutning till Värmdöleden. Öppningsdatum planeras bli 1 februari 2019.


Erik Cederberg berättar mer:

Hur ser du på läget av den nya butiken?

Man brukar säga "location, location, location" när det kommer till läget, och eftersom våra långväga kunder reser från hela Sverige så har inte ett ”A-läge” varit ett absolut måste. Flytten i detta fall är enbart positiv då den nya lokalen ligger geografiskt bra i Stockholm i ett tryggt område med låg trafik, fina vägar och ett väldigt stort upptagningsområde.


Vad betyder flytten för verksamheten?

Flytten till våran nya anläggning kommer tillåta oss expandera våran verksamhet till en nivå som gör oss till ett av de största premiumbilsanläggningarna i landet. Här kommer vi kunna erbjuda våra kunder ett ännu större utbud av sport, lyx och premiumbilar. Tack vare att Riddermark Bil AB ligger bakom satsningen så kommer vi som tidigare kunna ta mer eller mindre alla biltyper och modeller i inbyte, samt ha tillgång till företagets verktyg och processer för att erbjuda den absolut bästa produkten för det bästa priset.

Vad kan man som kund förvänta sig av sitt besök hos er?

Kortfattat, ett stort urval av de bästa objekten på marknaden i en toppmodern anläggning! Även ett team av hjälpsamma och kunniga säljare som gör allt för att våra kunder ska känna sig trygga och alltid välkomna hos oss.


Blir det någon invigningsfest?

Självklart! Vi kommer börja med en s.k. ”Soft opening” för våra Showroom Members Club medlemmar, sen en officiell ”Grand opening” lite senare i vår i samband med en av årets första sportbilsträffar. Vi kommer även köra ett par ”temadagar” och träffar hos oss kommande säsong tillsammans med våra samarbetspartners, olika bilklubbar och eventbolag där alla är varmt välkomna.

Förväntansfulla Audis väntar på flytten

Helrenoveringen är i full gång, lokalen är både rymlig och ljus.

Nu en byggarbetsplats, snart en bilhall med över 100 premiumbilar.

Varmt välkomna till kommande Showroom by Riddermark i Lännersta!

 

Riddermark Premium är nya Showroom by Riddermark

I augusti fick vi och många andra se en positiv förvandling av en av våra butiker.


Gamla Riddermark Premium suddades varsamt ut och ersattes med nya Showroom by Riddermark.
Vi kunde tillsammans med många otåliga och förväntansfulla kunder glädjas åt de sällsynta premium-bilar som med absolut finess valts ut till den nya butiken och nu kördes in över tröskeln för att representera den nya eran. 


Mannen bakom denna butiks-facelift heter Erik Cederberg, och vi har ställt ett par frågor till honom... 

 

Vem är du?

Jag är 36 år, född och i uppvuxen i USA men bor i Sverige sedan några år tillbaka tillsammans med min fru och våra två barn. Jag är oerhört tävlingsinriktad som person och ser bilar som en passion och livstil mer än ”bara” yrke och intresse. Jag har tävlat en hel del i racing och kör banracing så ofta som möjlighet finns!

  
Vad gjorde du innan du kom till Riddermark Bil? 

Oj, det skulle kunna bli ett långt svar men jag ska försöka fatta mig kort! Jag började i Hotellbranschen där jag även utbildade mig. Därefter har jag jobbat på och drivit hotellanläggningar runt i Europa och USA. Jag startade sedan eget företag i USA, en Speedshop i Miami där vi byggde racebilar och modifierade gatbilar. Jag har varit tillbaka i Sverige sedan 2014 och här har jag arbetet som Key Account Manager samt försäljningschef på ett par ställen inom bilbranschen. 

BMW Klass Special i en BMW M3.

Erik i en ’10 Camaro på Sebring Intl Raceway i Florida.

Vilka är de största förändringarna du gjort sedan du började hos oss?  

Premiumbilar handlar inte enbart om antal hk eller bilens pris, det handlar om så mycket mer. Det handlar om en biltyp som folk oftast ”vill” istället för ”måste” ha. En typ av bil som kräver kunskap, erfarenhet, känsla och energi för att kunna sälja. Jag har fyllt hallen med väl utvalda objekt som hjälper oss att ligga på toppen av svenska premiumbilsmarknaden. Vi har i stort sett skapat ett helt nytt varumärke inom bolaget som kräver en helt ny form av branding och ett nytt annorlunda arbetssätt. Vi har redan börjat arbeta en hel del med olika typer av event etc. 

Bild från Stora Ba(r)ndagen 2018 då Showroom by Riddermark både medverkade och bidrog till välgörenhetseventet.


 

Vad bör alla veta om Showroom by Riddermark? 

Med en lång erfarenhet inom hotellbranschen på div olika lyxhotell så håller jag väldigt hög standard. Inte bara på våra produkter, utan även på vår kundservice. Vi ska alltid ge det lilla extra för att kunna bygga långvariga kundrelationer. Jag har som mål att vi ska alltid kunna mer om produkten än kunden så han/hon kan känna sig trygg med vår kunskap, och med affären i sin helhet. Showroom ska inte bara vara störst i Sverige, utan vi ska erbjuda den absolut bästa upplevelsen och affären.

 

Hur ser framtiden ut för butiken? Vad har du för mål?

Som nämnt tidigare så kommer vi jobba hårt med att sprida vetskapen om att vi finns, och därav också fortsätta arbeta mycket med olika typer av event och helt enkelt synas på ett mer kreativt och personligt sätt. Vårt mål är att bli lika stora på premiumbilsmarknaden som Riddermark Bil är på begagnatmarknaden, dvs störst. Med alla verktyg vi har här och ett fantastiskt team finns ingen anledning till att vi inte kommer lyckas!

 

Skogsbränder har spridit sig över hela världen, och du hinner endast rädda en bil av alla modeller du kört. Vilken räddar du och varför?

Oj, vilken svår fråga! Världen har så otroligt många fina bilar som jag kört och som förtjänar att räddas, men jag måste nog säga farsans gamla 1965 Corvette Stingray. Vi tävlade med den, han och jag i anrika La Carrera Pan Americana, ett 350-mila rally genom Mexiko och där vi faktiskt vann tävlingen år 2004. Så p.g.a. både bilen och affektionsvärdet så måste jag nog välja den. 

Erik med sin far efter att ha vunnit La Carrera Pan Americana i Mexico år 2004.


Klicka här för att se bilar i lager och läsa mer om Showroom. 

Nordens största butik med begagnade BMW

Nordens största utbud av begagnade BMW under ett och samma tak.


Med plats för över 250 leveransklara BMW i lager är Riddermark Bil Slagsta i södra Stockholm det självklara valet för alla de kunder som söker efter en begagnad BMW till marknadens mest konkurrenskraftiga priser.

Självklart erbjuder denna butik samma tjänster som resten av våra Riddermark butiker,
  • Branschens bredaste utbud av BMW-bilar på en och samma plats.
  • Samma förmånliga finansieringsmöjligheter.
  • Samma smidiga däcklösningar.
  • Samtliga BMW s har också gått igenom vårt omfattande biltest.
  • Öppet 7 dagar i veckan. Mån-Fre 09-19. Lör-Sön 10-16.

Allt detta för att du som kund skall kunna känna dig trygg att göra en enkel BMW affär i Riddermark Bil största butik.



Vad våra kunder tycker om oss:

Recensioner från Reco

 

Recensioner från Google

 


Varmt välkommen till Riddermark Bil Slagsta. Fittja Backe, Norsborg.

Rekordkvinnligt bakom ratten

Rekordkvinnligt bakom ratten


Enligt en studie från Bilsweden.se har andelen kvinnor som har körkort i Sverige ökat från 53 procent år 1980 till 76 procent år 2015. Hösten 2017 har varit minst sagt revolutionerande när kommer till starka kvinnor och visst har många av dessa kvinnor tagit ett märkbart kliv in i bilbranschen för att sprida mer jämlikhet även här.

På Riddermark Bil har man redan för flera år sedan förstått innebörden av att rekrytera fler kvinnor till det annars mansdominerande bolaget och visst är det tydligt att en förändring håller på att ske i hela branschen. På Riddermark Bil syns kvinnorna på många av de olika avdelningarna, och inte sällan i någon typ av ansvarsposition både som inköpare, försäljare, annonsörer, assistenter eller kommunikatörer.

Att kvinnor är en så vanlig syn i Riddermark Bils lokaler är något som uppskattas högt av den ökande andelen kvinnliga kunder. Visst vore det omvälvande att få vara med om en helt jämlik fordonsbransch?

Att få förtroendet att köpa och sälja bilar till kvinnor är fantastiskt. Vi kvinnor måste inse att vi klarar av att göra bilaffärer precis lika bra som män, och att det är dags att vi tar mer plats både på bilvägarna och i bilhallarna” – Rukki, försäljare på Riddermark Bil.

Rukki, som arbetat som försäljare på Riddermark bil i 1,5 år har sålt över 300 begagnade bilar varav flera av dessa till kvinnliga kunder. Många bilar säljs även till kvinnor som driver egna företag där en välfungerande bil är av högsta vikt för att kunna driva verksamheten.
Vi har kontaktat ett av dessa företag för att höra mer om hur det är att göra bilaffärer som kvinna:

 

  1. Vilka är ni? 

Vi är två systrar som driver ett styling- och inredningsföretag i Norrort som heter Rum16 Styling & Inredning. Vi stylar hus och lägenheter inför försäljning samt hjälper kunder att inreda sina hem. Just nu jobbar vi med att utöka vårt sortiment så att vi kan erbjuda våra kunder ett brett utbud av kvalitetsprodukter inom inredning.

  1.  Vad var det som gjorde att ni bestämde er för att köpa er bil hos Riddermark Bil? 

Det var en slump att vi hamnade hos Riddermark Bil. Vi hittade en begagnad skåpbil på nätet som verkade intressant för oss. Vi åkte dit och blev otroligt trevligt och professionellt bemötta. Riddermark Bil är precis som oss lyhörda för sina kunders behov. Efter att ha kikat på flera olika bilar visade det sig att den skåpbil vi först hittat på nätet var perfekt för oss.

  1. Varför tror ni att kvinnor är så underrepresenterade när det gäller bilaffärer?

Det är mycket som är jämlikt idag men när det gäller bilen tror vi fortfarande att mannen har ett större naturligt intresse för bilar.

  1. Hur tror ni att vi som bilhandlare skall agera för öka antalet kvinnliga kunder?

Eftersom vi är i inredningsbranschen så tror vi på att lyfta de estetiska bitarna såsom färg, form, finesser och bekvämligheter. Kvinnliga bilförsäljare är också helt rätt för att öka antalet kvinnliga kunder.

  1. Skulle ni rekommendera andra kvinnor att köpa bil hos Riddermark Bil?  

Vi rekommenderar alla, såväl kvinnor som män att köpa bil hos Riddermark Bil. Vi älskar kundservice och vår säljare Rukki var helt out-standing. Strukturerad, kompetent och sist men inte minst väldigt trevlig. Hennes sätt att arbeta stämmer väl överens med våra ledord; passion, professionalism samt öga för detaljer.


Behöver du eller ditt företag en ny bil? Klicka här för att se alla våra bilar i lager.

Kanske har vi den perfekta firmabilen just för din verksamhet? 

BilSwedens studie: http://www.bilsweden.se/i-debatten/pressmeddelanden/kvinnors-korkortstagande-och-bilagande-okar

Så undviker du Blocket-bedragarna

Har du blivit kontaktad av "Fredrik från Riddermark Bil"?


Då är du inte ensam. De senaste dagarna har flera kunder och privatpersoner kontaktat oss för att de blivit utsatta för ett bedrägeriförsök.

Några av bedrägeriförsöken har kopplats ihop med företag som:
Arenbrants Bil  - Luxury Motor AB samt Autodealen.se
Ett av de telefonnummer som använts är 072-942 97 10.
Det avtal som de olika bolagen använt sig av har hittills varit slående lika.


I de flesta fall har bedragaren hittat en bil som är utannonserad av en privatperson på Blocket. Bilens ägare kontaktas via mail, sms eller samtal där man uppmanas att ta hjälp av bedragaren för att få bilen såld. Ofta garanteras man en snabb försäljning och helt okej betalt varav många faller offer för bluffen.

Bedragaren utger sig för att samarbeta med oss och ingår avtal om försäljning med bilens ägare.
Bilen säljs sedan vidare eftersom bedragaren fått tillstånd att sälja bilen åt bilens ägare, men när bedragaren får betalt försvinner han sedan och bilägaren står utan både bil och utlovade pengar. 

Riddermark Bil flaggade för detta redan i februari 2017 då vi blev varse om att denna typ av bedrägerier ökar lavinartat. Som tur är har vi en väl tilltagen rutin för hur vi undviker att hjälpa dessa bedragare, säger Carl-Adam Georgensson, Inköpschef på Riddermark Bil.

Carl-Adam fortsätter:
"När vi köper in en bil gör vi en grundlig kontroll av bilens tidigare ägarhistorik och nuvarande ägare. Vi kontrollerar att giltigt ägarbevis är med och tar kopior på kontrollerade identitetshandlingar. Bilens nuvarande ägare måste alltid vara på plats vid försäljning, fullmakter godtas ej"

Att vara noggrann med denna typ av kontroller har visat sig vara lönsamt då flera bedrägeriförsök kunnat upptäckas och anmälas innan några pengar betalats ut.

Var aktsamma när ni annonserar ut privata bilar på Blocket och tveka inte på att kontakta oss om du känner dig osäker.
Lämna aldrig ifrån dig bil eller registreringsbevis utan att först ha kontrollerat vem du gör affärer med.

 

Ny butik i Slagsta öppnad av Riddermark Bil

Med en golvyta lika stor som gräsplanen i Friends Arena blir butiken i Slagsta Riddermark Bils huvudpunkt i söderort.


Den 1 Augusti slog Riddermark Bil upp portarna till den sjunde butiken i Stockholm. Läget i Slagsta, Norsborg är ett av företagets absolut bästa och butiken har plats för över 250 fordon.

Vi mjukstartar i Augusti med ca 100 bilar i lager. Vi förväntas ha butiken helt fylld och färdigrenoverad innan September. - Anders Forsman, Anläggnings- och Försäljningschef region Syd. 


Butiken i Slagsta har redan under sina första timmar hunnit sälja tre bilar, och premiärbesökarna möts av en nyrenoverad lokal full av liv och rörelse.

"Det är kul att så många kunder hittat hit från första starten och att vi får så många lyckönskningar från nya grannar och samarbetspartners." Säger Anders Forssman.
-"Bolaget som fanns i lokalen före oss sålde också bilar så många besökare är nyfikna på vilka vi är och vad skillnaden blir. Vi är ju en annan aktör som arbetar på ett annat sätt. Vår specialitet är att sälja vanliga bilar till vanliga kunder och vi vill alltid kunna erbjuda trygga och okomplicerade bilaffärer."
Trevligt bemötande av Ivan Jencic och Alexander Riddermark i entrén


Butiken i Slagsta blir Riddermark Bils sjunde varav det numera finns lika många anläggningar på den södra som norra sidan av Stockholm.
Så sent som år 2015 fanns enbart huvudanläggningen i Järfälla.

Butiken ger Riddermark Bil en möjlighet att ytterligare utöka sitt sortiment till storleken och även förbättra tillgängligheten för kunderna.

 

Riddermark Bil öppnar transportbilscenter i Tyresö

Med plats för över 150 fordon får nu ännu fler kunder möjligheten att kunna göra en riktigt bra transportbilsaffär.


Att kunna erbjuda något för alla typer av kunder är av stor vikt för Riddermark Bil varav ett center tillägnat hantverkarens bästa vän är en självklarhet. Här står Caddys, Partners, Movanos och otaliga fler modeller uppradade i raka rader redo för att få komma ut och arbeta.

”Att sälja transportbilar är som att sälja precis vad som helst, det viktigaste är att uppfylla de förväntningar kunden har på produkten”- Ismail Kan, anläggningschef för den nya butiken.

Vi har ställt ytterligare några frågor till honom för att veta mer om Riddermark Bils senaste butik:

Vem är du?

"Mitt namn är Ismail Kan, jag är 28 år gammal och bor i Tullinge med min fru och min dotter på 2,5 år. Jag har varit på Riddermark bil sedan 1,5 år och innan dess jobbade jag på en däckverkstad i 9 år."


Hur kommer det sig att du hamnade på Riddermark bil?

"Jag gick in på Riddermark Bil's hemsida och såg en annons där de sökte säljare. Det som lockade mig framförallt var att ett CV inte behövdes, utan att jag istället bara skulle gå dit och göra olika tester. Denna rekryteringsmetod är Riddermark Bil kända för idag, och jag var helt enkelt en av de första att få jobbet på det sättet."


Varför tror du att just du fick förtroendet att bli anläggningschef?

"Jag tror att jag fick detta förtroende dels på grund av att jag alltid är mig själv. Dessutom ser jag detta mer som en sysselsättning än ett jobb eftersom jag verkligen älskar det jag gör. Jag gillar att få nya utmaningar varje dag och jag går in helhjärtat för mitt jobb. Sedan är det givetvis lätt att göra ett bra jobb med så bra kollegor som jag har här."


Vad kan kunderna förvänta sig av din butik?

"Framför allt ett riktigt bra bemötande, och gällande bilarna vill vi alltid kunna uppfylla kundernas krav. Det kan handla om allt från att montera extra tillbehör så som ljusbågar eller bara kunna ordna ett särskilt avbetalningsupplägg . Kunderna skall också kunna förvänta sig att vi levererar bra transportbilar med låga priser samt att bilköpet går enkelt och smidigt. Det ska alltid vara enkelt att handla hos oss."


Vad tycker du är det viktigaste vid försäljning av transportbilar?

"Det är precis samma som att sälja vad som helst, allting handlar om att uppnå de förväntningar kunden har på produkten. Det viktigaste för oss är att kunden blir väl bemött och att vi ska kunna tillgodose alla kunders specifika önskemål. Att det handlar om juts transportbilar i det här fallet spelar ingen roll, även om det ska bli väldigt kul att jobba lite mer nischat mot småföretagare."


Till sist, hur känns det att numer vara anläggningschef?


"Det är en dröm som har gått i uppfyllelse. Denna resan har varit helt fantastisk. Från att i flera år ha försökt få ett jobb som bilförsäljare till att hamna här, sälja bil och nu även få detta förtroende. Jag är inte den som klappar mig själv på axeln, men nu är jag stolt över att jag tagit mig hela vägen hit."


Klicka här för att se alla transportbilar i lager. 

Vi önskar alla kunder välkomna till Riddermark Transportbilscenter i Tyresö.

Att vara en (super)kvinna i bilbranschen

Att vara en (super)kvinna i bilbranschen

Många är fördomarna om den klassiska bilförsäljaren..

-Framför allt att denne allt som oftast är en man, kanske i medelåldern och med stor kunskap om bilar. Han är sällan i sin livs bästa fysiska form och ger inget tvivel om att ha gott självförtroende. 

Men med denna nidbild på näthinnan skulle de flesta få en överraskning i entrén till Riddermark Bils butiker. Här är män i medelåldern en minoritet och kvinnorna har tagit ett märkbart kliv in i säljteamen.

Med ett personligt rekord på 8 sålda bilar på en dag kan 24 år gamla Patricia Wilhelmsson efter sina 2 år på Riddermark Bil känna sig som en fullfjädrad bilförsäljare.
Valet av bransch har varit långt ifrån självklart och hon uppmanar fler kvinnor att söka sig till bilbranschen i allmänhet och Riddermark Bil i synnerhet, men hon är också medveten om att det för många kvinnor ofta känns som ett läskigt steg in i en okänd bransch.

Vem är du? 

"Patricia Wilhelmsson heter jag och är 24 år gammal. Jag jobbar idag som säljare i Täby tillsammans i ett säljteam om 5 personer.
På fritiden tränar jag eller umgås med mina vänner, som nog skulle beskriva mig som en glad och utåtriktad tjej. Jag själv hade nog beskrivit mig själv mer som någon som gillar högt tempo och som trivs bäst när jag har många bollar i luften."

 

Vad gjorde du innan du kom till Riddermark Bil?

"Jag jobbade bl.a. som säljare på en modellagentur där jag sålde bilder till de kunder som låtit sig fotograferas. I grunden kommer jag dock från restaurangbranschen och har även jobbat en del inom vården. "

 

Vad är det bästa med ditt jobb?

"Det är en enkel arbetsplats att vara på. Jag älskar att träffa och vägleda kunder som behöver min hjälp – jag gillar att känna mig behövd! Här får jag vara social och träffa många nya människor varje dag. Kollegorna är fantastiska och gruppdynamiken på topp eftersom ingen är rädd för att ta i och alla hjälps åt oavsett om man är säljchef, VD, eller säljare."

Varför tror du att det är så få kvinnor som söker sig till bilbranschen? 

"För att de flesta tjejer tänker att de kan för lite om bilar – Så tänkte jag! Och då sätter man lite stopp för sig själv. Sedan har man kanske inget genuint bilintresse och tror att man måste vara intresserad för att kunna sälja bilar. Det man glömmer är att man kommer överallt och kan lära sig precis vad som helst bara man har en vilja.
I slutändan handlar det egentligen om att vägleda kunder, oavsett om det handlar om en bil eller vilken annan produkt som helst."

Vad vill du säga till de kvinnor som funderar på att söka sig till bilbranschen? 

"Sök. Låt dig aldrig hindras av något könsrelaterat tvivel, och låt dig inte hindras av att du tror att du inte kan tillräckligt. Alla kan lära sig precis vad som helst och vi kvinnor kan självklart göra detta precis lika bra som männen. De flesta kvinnorna här kommer från helt andra branscher, så du skall absolut inte tänka att du måste ha en massa erfarenhet.
Tänk inte heller på att du måste vara bra på bilar, för det som verkligen spelar roll är att du vill bli bra på ditt jobb och vill hjälpa människor. Då kommer resten av pusselbitarna falla på plats av sig självt."

Vi bjuder dig på flygresan till Stockholm

Vi bjuder dig på flygresan till Stockholm

Nu bjuder Riddermark Bil på din flygresa från Luleå till Stockholm 

-och hjälper dig med ett bilköp som är minst lika tryggt som smidigt. 

    • Hur?
      Vi betalar din flygresa från Luleå till Stockholm när du köper en bil av oss. Du börjar enkelt med att välja fritt bland alla våra över 1000 bilar i lager och kontaktar sedan vår butik i Arlanda som ser till att bilen fraktas till dem, så att du smidigt kan hämta den av din säljare på plats när du landat.

 

    • Varför?
      För att vi vill kunna erbjuda en bättre service för våra kunder i norr.

 


KLICKA HÄR 
För att se alla våra bilar i lager


KLICKA HÄR
För att komma i kontakt med vår butik i Arlanda


Visste du förresten att vi säljer minst 5 bilar om dagen enbart över telefon?

-Flera av de bilarna hamnar hos nya ägare i Norr-och Västerbotten.

Dagens teknik tillåter våra långväga kunder att enkelt få en korrekt bild av den bil de är intresserade av utan att de behöver besöka butiken. Bilder, filmer och filer som visar bilens skick skickas smidigt till våra kunder och allt som kunden uppger vara av vikt gås igenom tillsammans med försäljaren.

T.ex. kan du se varje enskilt fordons egna protokoll från våra omfattande fordonstester direkt i varje annons. Klicka bara på "Se testprotokoll" i bilens annons på vår hemsida.

Varje dag skickas närbilder på servicestämplar, stenskott, dörruppslag, små repor och allt annat som berättar om bilens skick till de av våra kunder som uppskattar att kunna göra en trygg affär även om man inte kan befinna sig på plats i vår butik. 


Och hur gör vi med försäkringen?

Vi har precis lanserat vår unika bilförsäkring i samarbete med Länsförsäkringar Stockholm.

En helförsäkring med mer-tillägg så som drulle och hyrbil och dessutom med helt fria mil för enbart 375kr/mån oavsett vem du är eller var i Sverige du bor. (Obs begränsat  erbjudande fram till 2018.04.01)

Detta gör att även alla våra långväga kunder nu får en exklusiv försäkring i samband med deras bilköp hos oss. Klicka här för att läsa mer om vår försäkring. 

 

Tveka inte på att ta del av vårt erbjudande och köp din bil hos oss på Riddermark Bil. 
- Ps. vi har givetvis öppet precis som vanligt hela påsken! 


KLICKA HÄR 
För att se alla våra bilar i lager


KLICKA HÄR
För att komma i kontakt med vår butik i Arlanda

Hur man köper bil utan att kunna bilar


 

På frågan varför man känner sig otrygg med att köpa bil svarar de flesta att de inte tycker sig ha tillräckligt med kunskap om bilar.
-Känner du igen dig?


Riddermark Bil Att köpa bil


Med 10 år i branschen har vi samlat ihop de punkter och frågor som är viktiga både för oss och för kunderna. Dessa punkter kan ses som "huvudpunkter"  -De är nämligen de samma för alla som vill köpa bil, oavsett om du är bilmekaniker, bilhandlare, barnfamilj, bankman eller sjuksköterska så är det dessa punkter som kommer på tal och som är viktiga för att bilköpet skall bli rätt för just dig.

Med andra ord kan du med dessa punkter i åtanke få tillräckligt med kunskap för att vara säker på att bilköpet skall bli rätt för just dig.

Läs på eller skriv ned dessa punkter och ta med dem till din bilförsäljare för att vara säker på att det viktigaste med bilen tas upp. 

Vi har delat upp punkterna i tre delar för att underlätta det hela:


1. Val av bil

Vi börjar med att ta reda på vilken bil du vill ha, behöver ha och kan ha.

Bilmodell

-Varför inte märke? tänker du, men faktum är att du först måste veta vilken typ av bil du vill ha och därefter se vilka märken som tillverkar den modellen. Här skall du bestämma dig för om du vill ha en kombi med större bagageutrymme, en stadsjeep för att enklare kunna kliva i och ur bilen, en bil med 7 säten för den stora familjen eller kanske bara en enkel liten bil för att kunna ta sig fram på ett enkelt sätt. Här är det dina behov och ekonomiska förutsättningar som bestämmer.


En större bil med plats för fler passagerare är
oftast lite dyrare både i drift och inköp.




Är du inte i behov av stort bagageutrymme men vill
ha en bekväm och lite större bil kan en sedan passa bra.


Vill du bara kunna ta dig fram enkelt och smidigt
är en liten bil ofta både billig att äga och köra.

Bensin eller Diesel?

Det beror oftast på hur mycket du kör och hur stor (kraftig) motor du vill ha. En liten motor med få hästkrafter går ofta snålt oavsett om motorn är en diesel eller bensinmotor. Kör du korta sträckor eller mycket i stadstrafik är bensinmotorn oftast det bästa alternativet. Vill du köra större bilar som kräver kraftigare motorer är en diesel ofta snålare än en som går på bensin, särskiljt om du dessutom kör mycket eller långa sträckor. Tänk på att årsskatten påverkas av vilket drivmedel du kör, dieselbilar är ofta dyrare i årsskatt vilket gör att du bör ta med det din beräkning.

Motorstorlek?

-Benämns ofta i liter och hästkrafter, t.ex. kan en liten motor vara på 1,33 liter och ha 105 hästkrafter medan de större är över 3 liter med hästkrafter därefter. Ju fler av de bägge desto kraftfullare är motorn och desto mer får du tanka. En liten bil behöver inte lika stark motor för att kännas kraftfull eftersom bilen i sig inte väger så mycket. En större bil däremot behöver mer hästkrafter för att få samma kraft. Skall du dessutom dra husvagn eller hästsläp är det viktigt att bilen har tillräckligt stark motor för att på ett säkert och tillåtet sätt kunna dra dessa. Även här påverkas årsskatten, en större motor kostar ofta mer i skatt eftersom den påverkar miljön mer.


Är husvagnssemestern viktig för dig? Då behöver du en bil som
har en tillräckligt stark motor för att orka dra tunga släp.

Hjuldrift

De flesta bilar har tvåhjulsdrift, med andra ord driver motorn enbart antingen det främre eller det bakre hjulparet.
Kör man mycket på olika underlag som snö, is eller gräs så kan fyrhjulsdrift underlätta mycket för framkomligheten.
Att dra tunga släp är också generellt enklare med en bil med fyrhjulsdrift.
Fyrhjulsdrift ses ofta som ett extra tillbehör vilket gör att fyrhjulsdrivna bilar ofta är lite dyrare i inköp än de som är tvåhjulsdrivna.

Växellåda

I Sverige är det vanligt med manuellt växlade bilar. En automatisk växellåda räknas, precis som fyrhjulsdrift, som extra tillbehör och ökar därför oftast bilens pris. Automatiska växellådor anses ofta vara "bekvämare", särskiljt av de som dagligen sitter i bilköer och vill undvika att sitta och trampa på kopplingen under hela köandet.



Manuell eller automat? Vad säger plånboken?
Och vilket körsätt föredrar du?

 

Miltal

Hur många mil kör du per år? och hur länge vill du ha kvar din bil? Kör du som de flesta i Sverige under 2000mil per år kan du ofta köpa bilar som gått 10.000 mil eller mer och få många välfungerande år med din bil. Kör du mycket mer än så och planerar att ha kvar bilen länge behöver du förmodligen hitta en bil som gått så få mil som möjligt.
Bilar av bra kvalitet som sköts rätt går ofta att köra problemfritt långt över 20.000mil. Här är det alltså din budget och dina körvanor som bestämmer hur långt bilen du vill köpa har gått.

Årsmodell

Hur gammal bilen får vara när du köper den är väldigt individuellt. I många fall är årsmodellen inte lika viktig som miltalen ur en ren hållbarhetsaspekt. Biltillverkarna släpper ständigt nya årsmodeller med nya finesser och utseenden vilket gör att årsmodellen oftare handlar om estetik och finesser snarare än förbättrade motorer (även om motorerna givetvis också förbättras med jämna mellanrum) En bil som är under tre år gammal innehar ofta någon form av garanti från tillverkaren, vilket för många kan vara värt att betala lite extra för.

Ser du skillnaden?
Samma bil, samma motor, samma växellåda - två olika utseenden.


 En volvo v60 D3 Automat från 2013.
 En volvo V60 D3 Automat från 2014.

Nu har du gått igenom ovanstående punkter och börjat leta efter bilar som passar dina kriterier. Kanske har du hittat en specifik bil som verkar intressant och är till rätt pris? Då kommer vi till nästa steg, nämligen:

2. Bilens historik

Ägarhistorik

En vanligt förekommande fråga är hur bilens ägarhistorik ser ut. Allt fler bilar på begagnatmarknaden har varit leasingbilar hos ett företag vilket betyder att den varit en tjänstebil hos en privatperson. Är bilen i gott skick med väldokumenterade verkstadsbesök är antalet tidigare ägare mindre viktigt. Dock kan det vara värt att se om bilen varit avställd under längre perioder och isåfall fråga varför bilen inte använts då.

Servicehistorik

Alla bilar har specifika skötselråd som tar hänsyn till just den bilen, motorn och växellådan. Hur ofta den skall servas kan du se i serviceboken eller genom att få servicedokumentation utskriven av bilens försäljare. Serviceintervallerna varierar ofta från 1500-3000 mil. Idag har många moderna bilar all serviceinformation sparad elektroniskt varpå du behöver kontakta bilens ursprungliga försäljare för att få tillgång till dessa. När du vet hur ofta bilen skall servas kan du se om detta har följts ordentligt, med andra ord bör du kunna se att det finns tillräckligt många stämplar och servicetillfällen dokumenterade i förhållande till bilens ålder och miltal.
Är det länge sedan bilen servades sist? Då kanske du får räkna med att bilen kommer att kräva en service inom kort.

Be bilförsäljaren om en CarFax rapport. Den visar bl.a. när bilen besiktigats,
hur många ägare bilen haft och t.ex. om bilen varit anmäld stulen.

 


Nu har du hittat en bil som passar dig som även verkar ha bra historik. Du känner kanske att det är dags att slå till men vi har några punkter kvar - nämligen hur bilen kommer att vara att äga i framtiden.

3. Bilens framtida kostnader.

 

Bilens skick

Att fråga om bilen är testad och kontrollerad innan köpet är att rekommendera. I många fall kan du även låta en oberoende bilverkstad eller bilprovning kontrollera bilen innan du bestämmer dig för att köpa den. Repor och små skador förekommer ofta på begagnade bilar och visst vill man köpa en fin bil utan skador men vissa skador påverkar inte bara bilens utseende utan kan även medföra ökade kostnader.

  • Medföljer däck? Om ja, är det vinterdäck eller sommardäck? Den uppsättning som fattas kommer du nämligen att få köpa till på egen hand. Däcken bör ha godkänt djup och vara jämnt slitna. Snedslitna däck kan dessutom indikera på att bilen inte går helt rakt.

  • Har bilen några lacksläpp? Lacken skyddar bilen mot rost och du bör därför vara uppmärksam på begynnande rostangrepp som kan bli kostsamma att åtgärda.

  • Hur ser vindrutan ut? Större stenskott spricker lätt, särskiljt under de kallare månaderna. Att byta en sprucken ruta är kostsamt även om din försäkring ofta bekostar en stor del.

  • Har bilen en kamkedja eller kamrem som driver motorn? En kamkedja kräver enbart underhållsarbete medan en kamrem måste bytas med jämna mellanrum. Ett kamremsbyte kostar från ca. 6000kr och uppåt vilket gör att man gärna slipper den kostnaden den närmsta tiden efter köpet. När kamremmen måste bytas är olika för olika bilar.
Kamremsbyten är dyra. Ta reda på om det är
något som kommer att behöva göras inom en snar framtid.


Garanti

Bilar går sönder ibland, det är ofrånkomligt och väldigt tråkigt men är ett faktum man bör vara helt klar med när man blir bilägare. Även vi i branschen kan mötas av en motor som inte vill starta när vi vill ta oss till jobbet på morgonen. Det är många olika delar som skall fungera för att hela maskineriet skall starta och gå dag ut och dag in, därför behöver vissa delar bytas ut efter tid eller när de gått sönder.

Att ha en garanti som täcker många utav dessa delar är guld värt. Har bilen ingen garanti kvar från tillverkaren kan man oftast köpa extra garantiår från bilförsäljarna, något de flesta gör för att kunna slippa många av de tråkiga kostnader som uppstår i och med reparationer. Det räcker ofta med att en enkel liten del gått sönder för att du skall ha tjänat in kostnaden för garantin.
Läs igenom garantivillkoren noggrant, ju längre tid garantin gäller och ju fler delar den täcker desto bättre.



En extra garanti på bilen kan spara dig mycket
pengar vid oförutsedda problem.Skatt

Den årliga fordonsskatten beräknas på bilens utsläppsvärden. Ju mer bilen påverkar miljön desto dyrare blir skatten. Nyare bilar och bilar med miljöklassade motorer kan vara helt skattebefriade de första åren för att sedan kosta under 1000 lappen per år, medan äldre och större dieselbilar kan vara betydligt dyrare med årskatter upp till 10.000kr per år.

Försäkring

Vad bilen kostar att försäkra beror på flera olika punkter. Din ålder, hur länge du haft körkort, bilens värde, och din hemadress spelar de största rollerna i hur dyr bilen blir att försäkra. Försäkringsbolagen räknar ut priset efter hur troligt det är att du kommer att behöva nyttja din försäkring, kort sagt. Idag är det enkelt att jämföra de olika försäkringsbolagen mot varandra innan du köper bilen så att du kan hitta det bolaget som ger dig bäst villkor och bäst premie. Många försäkringsbolag har dessutom förmånliga starterbjudanden som kan vara värda att titta på.


Vi knyter ihop säcken

1. Bestäm dig för vilken typ av bil du skall leta efter. 
Modell - Motor - Drivmedel - Växellåda - Miltal

2. Hitta en passande bil till rätt pris, jämför marknaden.

3. Kontrollera bilens skick och dess historik. 
Däck - Rost - Sprickor - Servicehistorik - Ägarhistorik - Carfax

4. Ta reda på vad bilen kommer att kosta dig i framtiden. 
Kommande reparationer eller service - Skatt - Försäkring


Klicka här  för att prova dina nya kunskaper på våra bilar i lager. 

Lycka till!

ARTIKEL 1-10 AV 19.1 2  Nästa »  | Visa alla