Begagnade bilar - värderar, köper & säljer bilar - Riddermark Bil
Angående COVID-19
Vi erbjuder idag hemleverans av din bil till hela Sverige för dig som vill.
Vi säkerställer att all vår personal är symtomfri varje dag, såväl säljare som chaufförer detta för ert och vårt bästa. Läs mer här!

Inlägg från 2017-02

Bedrägerierna ökar bland de som säljer sin bil privat

Vår inköpsavdelning har 7 missade samtal från samma telefonnummer innan öppning. När vår värderingsman ringer upp numret svarar Erik. Han vill bara fråga vilken bank vi har och hur snabbt en banktransaktion brukar gå.

-Han säger också att han och hans mor snart är framme i vår butik då han skall hjälpa henne att sälja sin bil till oss. Bilen i fråga har våra värderingsmän redan värderat dagen innan då Erik ringt in till vår inköpsavdelning. En stund senare dyker en dam upp med bilen vi värderat, hon har sällskap av en yngre man som vi förstår inte är Erik.

Vi testar bilen och konstaterar att bilen har brister som måste åtgärdas innan den kan säljas. Åtgärderna beräknas kosta en hel del och när vi förklarar att den summan kommer att dras av från vårt tidigare bud är damen likgiltig. Erik är också likgiltig åt prisändringen när vi ringer honom.

Damen, som vi kan kalla Karin skriver under vårt försäljningskontrakt, lämnar över bilnycklar och registreringsbevis och sedan ger hon oss ett kontonummer för utbetalning som hon har sparat i sin telefon.

Två dagar senare får vår värderingsman veta att kontonumret Karin uppgett är felaktigt, det saknas en siffra och utbetalningen har därför inte gjorts. Han ringer Karin för att komplettera kontonumret, hon svarar och verkar förvirrad.

Under samtalet säger hon att hon fortfarande inte fått sina pengar och att Erik inte heller gett henne den bil hon blivit lovad. Efter några minuter får vi veta att Karin inte alls är Eriks mor. Hon kontaktades av Erik då han ringt henne angående den bilannons hon lagt ut på blocket.

Erik hade erbjudit henne en affär där hon får både pengar och en annan bil som betalning. Karin hade accepterat Eriks erbjudande och han säger att han betalar henne via en banköverföring direkt.

Han berättar att han inte kommer att hämta bilen han köper hos henne, utan att Karin skall lämna in den på Riddermark Bil tillsammans med alla bilens tillbehör. Han förklarar att hon, när hon blir tillfrågad, skall uppge hans kontonummer och han ser också till att någon han känner möter upp henne för att hjälpa henne med detta.



Nu har det alltså gått ett par dagar sedan Karin lämnat bilen hos oss. Erik har lovat att en överföring till Karin är gjord för flera dagar sedan men hon har givetvis inte mottagit några pengar och nu börjar hon känna sig orolig.

Efter ett tag ringer Erik till vår värderingsman. Han undrar varför han inte fått några pengar och varför bilen fortfarande står med Karin som ägare. Svaret är enkelt; vi gör aldrig ägarbyten förrän betalning till kund är gjord och i detta fall har ett inkomplett kontonummer hindrat oss från att betala och göra klart affären. Eriks aggressiva sätt och stressade samtalston bekräftar det vi redan misstänkt, det rör sig om ett bedrägeriförsök.


Detta är bara ett av de många olika bedrägeriförsöken som upptäcks vid inköpsdisken hos oss på Riddermark Bil.

James Pereztegi, en av våra värderingsmän berättar mer:

"Det blir allt vanligare med denna typen av bedrägerier. En del tillvägagångsätt är lätta att syna igenom relativt snabbt medan det i andra fall rör sig om mer invecklat och organiserat bedrägeri.

Vi stöter också på falska fullmakter, ofta gällandes en make/maka vars bil man vill sälja. När vi ringer personen som äger bilen får vi höra att paret ligger i skilsmässa och att de absolut inte vill sälja sin bil. Med andra ord så stöter vi på en hel del idérika försök där både privatpersoner och oseriösa företag försökt att lura systemet.

För oss är det därför viktigt att vi är uppmärksamma på de varningsklockor som finns. Idag har vi många rutiner som gör det svårt att sälja bilar till oss på ett bedrägligt sätt.

I och med att vi hittills lyckats stoppa flertalet bedrägeriförsök vill vi också tro att det är relativt jobbigt för den oärlige att försöka lura oss.

Vi upptäcker nya försöks-metoder hela tiden och vi är bra på att kommunicera ut information till alla medarbetare vilket också gör att vi är många som arbetar här som är bra på att upptäcka dessa "varningsklockor" i ett tidigt stadie.

Många väljer att sälja sin bil privat istället för till en bilhandlare för att på det sättet kunna få lite mer betalt. Då får man givetvis lägga ner lite mer tid på försäljningen samtidigt som risken för bedrägerier ökar. Där får man som privatperson överväga vad man tycker är det är värt."


Bilarna som använts i de bedrägeriförsök vi upptäckt har i de flesta fall annonserats ut på t.ex. blocket, där bedragaren hittat annonsen och kontaktat bilens ägare.

Vi vill därför uppmana alla de som väljer att sälja sina bilar på egen hand att vara uppmärksamma och att aldrig lämna ifrån sig bil eller registreringsbevis utan att ha fått betalt först.

Kontakta alltid Polisen om du misstänker att du utsatts för ett bedrägeriförsök.

 

Bilen på bilden har inget med artikeln att göra.

Fler företag låter oss sälja deras bilar

Fler företag låter oss sälja deras bilar

Fler företag söker efter det ultimata sättet att sälja sina bilar på.

Metoderna är många och det finns en hel del pengar att spara om man vågar jämföra dem mot varandra.


De flesta företag vill fokusera på det dem är bra på och då blir ofta hanteringen av företagets bilar lidande. När leasingbilarna skall förnyas och de gamla skall säljas är det sällan ett uppdrag som känns prioriterat eller ens roligt. Sanningen är att det finns en hel del pengar att spara för de bolag som vågar jämföra olika avyttringsmetoder med varandra.
-Gunnar Holm, Uppdragsförsäljning Riddermark Bil.

Ett utav de företag som låter oss sälja deras bilar är SVEA Leasing.  Vi har pratat med Sven Hedman för att få veta mer om hur han tänker kring vår uppdragsförsäljning:

Vem är du?

Mitt namn är Sven Hedman och jag är huvudägare av Svea Leasing. Jag har arbetat för Svea i 20 år och hela mitt yrkesverksamma liv har varit kopplat till Finans och Motor.
Svea Leasing är ett privatägt företag som varit verksamma sedan 1978. Vi är inte ett ”vanligt” leasingbolag utan snarare ett konsultföretag som verkar för en Optimal bilekonomi för såväl företag som för den enskilde föraren.

Vad är det som gör att ni tar hjälp av Riddermark bil för att sälja era företagsbilar?

Riddermark Bil har en väl uppbygg organisation för hantering av ett stort flöde bilar. Vi har över tiden sett att försäljningspriserna här ligger något högre än den ”vanliga” eftermarknaden för företag.

Vad anser du är det bästa med att låta Riddermark Bil sälja era bilar?

Framför allt korta försäljningstider, dvs snabba avslut och snabb uppföljning vid behov. Det är viktigt att veta att när man ”släppt” ett ärende att detta då åtgärdas enligt överenskommet.

Till vilka företag skulle du rekommendera uppdragsförsäljning via Riddermark Bil?

Till alla företag som har bilar i sin organisation. En del av TCO (total cost of ownership) är att företaget även ska kunna avyttra bilarna till så högt pris som möjligt, vilket man inte uppnår när man av ren slentrian lämnar tillbaka bilen som inbyte till leverantören av den nya bilen.

Varför tror du att många företag är rädda för att prova nya avyttringsmodeller och istället väljer att fortsätta med tidigare, ofta mindre lönsamma, lösningar?

Mycket bygger på förtroende och framför allt snabba ledtider. Man vill inte riskera att bilen blir stående för länge, detta blir ju då en extra kostnad då den nya bilen troligtvis redan är levererad och därmed börjat ”tickat” kostnader.

Vi jobbar helt transparant mot våra uppdragskunder och har därför ett eget styrsystem (RiDE) där ni som uppdragsgivare kan se allt som händer
och görs med era bilar, hur tycker du att det fungerar?

Jag har själv inte arbetat i detta system , det gör Svea Vagnparksadministration, men jag har uppfattningen om att det på det stora hela fungerar bra.

Camilla Holmgren, Svea Leasing, flikar in:

-Då vi som arbetar med Vagnparksadministrationen fått vara med från start med detta system så har det givetvis funnits en del förbättringspunkter i användandet. Det som är väldigt positivt då är att man som företag får sin röst hörd och att detta system verkligen anpassas efter ens önskemål och idéer. Det är uppskattat att få arbeta med ett företag som har en sån bra supportfunktion.


Avslutningsvis, hur tror du att framtiden ser ut för denna typ av avyttringstjänster mot företag?

Jag vet att detta är en framtid för denna typ av tjänst då man försöker optimera kostnaderna, vilket man givetvis gör genom bättre försäljningspriser.


Vill du läsa mer om uppdragsförsäljning via Riddermark Bil? Klicka här

ARTIKEL 1-2 AV 2.1  | Visa alla