Begagnade bilar - värderar, köper & säljer bilar - Riddermark Bil
Angående COVID-19
Vi erbjuder idag hemleverans av din bil till hela Sverige för dig som vill.
Vi säkerställer att all vår personal är symtomfri varje dag, såväl säljare som chaufförer detta för ert och vårt bästa. Läs mer här!

Inlägg från 2017-01

Allt du vill veta om Riddermark Premium

Allt du vill veta om Riddermark Premium

Om Riddermark Premium 

"Detta koncept innebär att vi kan tillgodose en växande grupp med kunder som söker någonting annat än det kanske mest förnuftiga eller praktiska bilvalet. Man skall kunna erbjuda leveransklara, testade bilar och en möjlighet att ta inbyten även i den övre fordonsklassen."

- Karl Tyrén, delägare och affärsutvecklare på Riddermark Bil AB.

Vad är en Premiumbil?

"I normala fall har våra kunder ett praktiskt behov av en bil. Bilen skall ta dem fram och tillbaka till jobbet varje dag och till fjällen en gång om året. Den skall också vara förmånlig både att köpa och äga.
En Premiumbil fyller sällan en sådan praktisk funktion och förväntas inte uppfylla de ovanstående kraven. Det är ju egentligen ingen som behöver dem bilarna, och det skall man ju vara helt ärlig med. De fyller helt enkelt en annan funktion än den som ett transportmedel och därför blir också säljprocessen lite annorlunda."


.


Det finns fler handlare som säljer Premiumbilar, vad är det Riddermark Bil kan göra annorlunda från dem?

"Den generella erfarenheten är att det är krångligt att byta bil. Det är få handlare som vill eller vågar ta position i dessa bilar så de säljs ofta på uppdrag under tiden de brukas av ägaren. Bilarna står kanske inte i hallen och man får ringa till försäljaren för att tillse att bilen är på plats osv.

Ofta är det svårt för handlaren att byta in kundens befintliga bil och man erbjuds istället ett motsvarande försäljningsupplägg. Vår ambition är att ha leveransklara bilar i hallen registrerade på oss, samt möjlighet att ta inbyten och att ge en i övrigt förstklassig service. Det är det vi kommer att göra annorlunda."

Du har en del erfarenhet av denna typ av bilar, berätta mer om det..

"Jag är uppvuxen i en bilhandlarfamilj och jobbar med bilar för att jag tycker om bilar. Jag har en bakgrund inom all möjlig motorsport. Jag har tävlat i rally som kartläsare på SM/EM nivå i många år. Jag har varit aktiv inom trackdays med olika bilklubbar på hobbynivå och jag har varit mekaniker åt bröderna Lindberg i bl.a. Dragrace EM, så bilintresset är starkt.

Rent yrkesmässigt så har jag jobbat med denna typ av bilar tidigare. Jag hade min bas i USA där jag sålde bilar som grossist till handlare i sverige. Det var faktiskt så jag först kom i kontakt med Riddermark Bil för många år sedan då Alexander var en av mina kunder.
Senaste åren har det tyvärr inte blivit så mycket motorsport så därför känns det extra kul att dra igång detta! För mig personligen finns det en speciell kärlek till just detta segment.



Kalle som kartläsare i ASG-Rallyt 2003 Privat bild från 2003.

Kalle till vänster.
Som mekaniker åt Johan Lindberg. Kalle till vänster i bild. Foto: Stefan Boman.

Vad skulle du säga är skillnaden på att sälja denna typ av bilar i Sverige kontra t.ex. USA?

"Oj, jag kan inte svara för hela USA men där jag verkat i Miami och Los Angeles trakten så är det en jättestor marknad för dessa bilar. Jag vet att innan krisen 2008 såldes över hälften av alla tillverkade mercedes s-klass och BMW 7-serie i staten California. Om du köper en Mercedes E-klass i LA, då köper du en 500 eller en AMG, det finns inte på världskartan att du skulle köpa en 220 diesel. Generellt kan man väl säga att där det bor mycket folk så säljs det många bilar, så visst är marknaden mindre här än i USA.
Svensken har ju också varit förhållandevis mer återhållsam och praktisk tidigare även om vi ständigt blir bättre på att unna oss mer opraktiska saker".

Varför tror du att dessa bilar behöver en egen butik?

 "Vi upplever att kunderna i detta segment har en annan förväntansbild än vad vi är vana vid och det kräver en annan typ av säljare. Jag tror egentligen inte att man behöver en egen butik för dessa bilar, men det blir enklare att skilja segmenten åt.


Den befintliga verksamheten säljer bilar i mängd på ett framgångsrikt sätt då man som säljare utgår från kundens behov ur en mer praktisk synvinkel som nyttovärdet kontra pris, TCO, etc. För kunderna i detta nya segment är ovanstående ofta ointressant, de eftersöker helt enkelt andra värden som vi inte kan faktabasera på samma sätt."


"Man kan se det som ett flygplan. Flygplanets syfte är att transportera människor från punkt A till punkt B. Största delen av passagerarna har valt att boka en vanlig biljett eftersom syftet är att komma fram snabbt och smidigt till sin destination.
Längst fram sitter det en mindre mängd passagerare som oftast betalat ganska mycket mer för sin biljett, de vill i sin tur ha en annan flygupplevelse med en annan typ av  service och en annan komfort.
Alla passagerare kommer fram samtidigt, de har bara valt att göra resan på olika sätt.
Precis så kan man se på den nya butiken."


 

 


 

Vad är den långsiktiga planen med Riddermark Premium?

"Vi hoppas och tror att denna butiken kan flytta ut i egna lokaler framöver. Vårt huvudkoncept kommer fortsatt att vara "vanliga bilar till vanliga människor" men detta kommer tillåta oss att följa marknaden på ett bredare plan. Vi vill ju vara med och förändra branschen och för att göra det måste man våga prova nya saker."

Klicka här för att se alla våra Premiumbilar

Premiär för Riddermark Premium

Premiär för Riddermark Premium

Nya Riddermark Bil Premium


-Nedervåningen ser ut som vanligt när man kliver in i vår butik i Järfälla men med en snabb glimt av övervåningen kan man se att den urskiljer sig lite från resten av lokalen. Där har nämligen en helt ny butik fått växa fram för att vi ännu bättre skall kunna möta en snabbt växande kundgrupp med särskiljda krav.
Butiksansvarig blir Rickard Nee som med ett genuint intresse för bilar och kundservice förväntansfullt tagit sig an den roliga utmaningen att möta den kundgrupp vi tidigare inte kunnat hjälpa på ett optimalt sätt hittills.
Bilar med högre priser, samlarvärde, hög prestanda eller bilar som helt enkelt kanske har andra egenskaper än just praktiska radas upp i den nya butiken och får helt eget fokus med det nya konceptet.


Vi ställer 5 frågor till Rickard för att få veta mer om honom och butiken:

Vem är du?

Jag heter Rickard Nee, jag är 48 år gammal och uppvuxen i Täby norr om Stockholm. Jag har bl.a drivit en restaurang i Stockholms skärgård i 10 år men jag har också hunnit jobbat inom bygg samt som DJ och Fotomodell i mina yngre dagar, det vill säga för ganska många år sedan. Jag gillar bilar, gärna snabba sådana och man skulle kunna kalla mig för tekniknörd. På fritiden kör jag gärna bil på bana. Det är ju mina intressen som gjort att bilbranschen alltid lockat, och för några år sedan hamnade jag därför på Riddermark Bil.

Vad är det bästa med bilförsäljning?

Det bästa är att man får träffa olika kunder med olika behov.  Man måste vara flexibel som säljare och hitta lösningar som passar för allas olika liv och förutsättningar. Jag gillar ju det! Det är lite därför jag passar så bra ihop med premium - konceptet, just för att jag lyssnar in och trivs med att  lägga ned ordentligt med tid på varje kund.
-Och så är jag petig med detaljer på bilar! Både estetiskt och funktionellt. Jag tycker om att sätta mig in i och lära mig alla bilars olika utrustning och egenskaper.

Varför skall man köpa sin bil hos just er?

Man skall köpa sin bil hos oss då vi har en bra prisbild, det är inget att hymla om, vi har helt enkelt riktigt bra priser på de bilar vi säljer. Vi har också möjlighet att ta hit fina bilar och utelämna de exemplar som lämnar en del att önska eller som inte känns helt rätt. Som kund kommer du också att märka stor skillnad i hur smidigt man kan göra affärer hos oss. Det är ytterst få av våra konkurrenter som kan tillhandahålla helt leveransklara bilar i denna klassen. En bilaffär med ett inbyte skall inte behöva ta längre tid än vilken annan vanlig bilaffär som helst, det skall kunna gå precis så snabbt och smidigt som kunden önskar.

Vad tycker du är viktigast att förmedla när det gäller Riddermark Premium?

Trygghet. Det skall kännas tryggt att köpa bil här. Från det att man först kommer hit tills du åkt här ifrån och sedan varje gång du kommer tillbaka igen.  För mig är det viktigt att man skall känna att det finns ett stöd både under hela köpprocessen men också om du behöver återkomma för något ärende. Bilarna håller hög kvalitet, affären får ta tid och jag är ju petig så tryggheten skall inte behöva skapas utan förhoppningsvis redan finnas här genuint och kännas per automatik.

Absoluta drömbilen att få sälja, vilken är den?

Oj, svår fråga. Planen är ju att kunna erbjuda olika typer av bilar. Kända premiumbilar, kanske några samlarbilar med affektionsvärde, och så bilar med unika köregenskaper och prestanda. Men om jag fick välja hit vilken bil jag ville.. då skulle det nog bli en Koenigsegg.

Vi önskar våra kunder varmt välkomna till Riddermark Premium, och hälsar att fredagen den 13:e är en ypperlig dag för både invigningar och bilaffärer.

Klicka här för att se våra Premiumbilar

ARTIKEL 1-2 AV 2.1  | Visa alla