Bedrägerierna ökar bland de som säljer sin bil privat

Vår inköpsavdelning har 7 missade samtal från samma telefonnummer innan öppning. När vår värderingsman ringer upp numret svarar Erik. Han vill bara fråga vilken bank vi har och hur snabbt en banktransaktion brukar gå.

-Han säger också att han och hans mor snart är framme i vår butik då han skall hjälpa henne att sälja sin bil till oss. Bilen i fråga har våra värderingsmän redan värderat dagen innan då Erik ringt in till vår inköpsavdelning. En stund senare dyker en dam upp med bilen vi värderat, hon har sällskap av en yngre man som vi förstår inte är Erik.

Vi testar bilen och konstaterar att bilen har brister som måste åtgärdas innan den kan säljas. Åtgärderna beräknas kosta en hel del och när vi förklarar att den summan kommer att dras av från vårt tidigare bud är damen likgiltig. Erik är också likgiltig åt prisändringen när vi ringer honom.

Damen, som vi kan kalla Karin skriver under vårt försäljningskontrakt, lämnar över bilnycklar och registreringsbevis och sedan ger hon oss ett kontonummer för utbetalning som hon har sparat i sin telefon.

Två dagar senare får vår värderingsman veta att kontonumret Karin uppgett är felaktigt, det saknas en siffra och utbetalningen har därför inte gjorts. Han ringer Karin för att komplettera kontonumret, hon svarar och verkar förvirrad.

Under samtalet säger hon att hon fortfarande inte fått sina pengar och att Erik inte heller gett henne den bil hon blivit lovad. Efter några minuter får vi veta att Karin inte alls är Eriks mor. Hon kontaktades av Erik då han ringt henne angående den bilannons hon lagt ut på blocket.

Erik hade erbjudit henne en affär där hon får både pengar och en annan bil som betalning. Karin hade accepterat Eriks erbjudande och han säger att han betalar henne via en banköverföring direkt.

Han berättar att han inte kommer att hämta bilen han köper hos henne, utan att Karin skall lämna in den på Riddermark Bil tillsammans med alla bilens tillbehör. Han förklarar att hon, när hon blir tillfrågad, skall uppge hans kontonummer och han ser också till att någon han känner möter upp henne för att hjälpa henne med detta.



Nu har det alltså gått ett par dagar sedan Karin lämnat bilen hos oss. Erik har lovat att en överföring till Karin är gjord för flera dagar sedan men hon har givetvis inte mottagit några pengar och nu börjar hon känna sig orolig.

Efter ett tag ringer Erik till vår värderingsman. Han undrar varför han inte fått några pengar och varför bilen fortfarande står med Karin som ägare. Svaret är enkelt; vi gör aldrig ägarbyten förrän betalning till kund är gjord och i detta fall har ett inkomplett kontonummer hindrat oss från att betala och göra klart affären. Eriks aggressiva sätt och stressade samtalston bekräftar det vi redan misstänkt, det rör sig om ett bedrägeriförsök.


Detta är bara ett av de många olika bedrägeriförsöken som upptäcks vid inköpsdisken hos oss på Riddermark Bil.

James Pereztegi, en av våra värderingsmän berättar mer:

"Det blir allt vanligare med denna typen av bedrägerier. En del tillvägagångsätt är lätta att syna igenom relativt snabbt medan det i andra fall rör sig om mer invecklat och organiserat bedrägeri.

Vi stöter också på falska fullmakter, ofta gällandes en make/maka vars bil man vill sälja. När vi ringer personen som äger bilen får vi höra att paret ligger i skilsmässa och att de absolut inte vill sälja sin bil. Med andra ord så stöter vi på en hel del idérika försök där både privatpersoner och oseriösa företag försökt att lura systemet.

För oss är det därför viktigt att vi är uppmärksamma på de varningsklockor som finns. Idag har vi många rutiner som gör det svårt att sälja bilar till oss på ett bedrägligt sätt.

I och med att vi hittills lyckats stoppa flertalet bedrägeriförsök vill vi också tro att det är relativt jobbigt för den oärlige att försöka lura oss.

Vi upptäcker nya försöks-metoder hela tiden och vi är bra på att kommunicera ut information till alla medarbetare vilket också gör att vi är många som arbetar här som är bra på att upptäcka dessa "varningsklockor" i ett tidigt stadie.

Många väljer att sälja sin bil privat istället för till en bilhandlare för att på det sättet kunna få lite mer betalt. Då får man givetvis lägga ner lite mer tid på försäljningen samtidigt som risken för bedrägerier ökar. Där får man som privatperson överväga vad man tycker är det är värt."


Bilarna som använts i de bedrägeriförsök vi upptäckt har i de flesta fall annonserats ut på t.ex. blocket, där bedragaren hittat annonsen och kontaktat bilens ägare.

Vi vill därför uppmana alla de som väljer att sälja sina bilar på egen hand att vara uppmärksamma och att aldrig lämna ifrån sig bil eller registreringsbevis utan att ha fått betalt först.

Kontakta alltid Polisen om du misstänker att du utsatts för ett bedrägeriförsök.

 

Bilen på bilden har inget med artikeln att göra.

Omnämnda produkter

Kommentarer

Bli först att kommentera:
Namn:
E-postadress (publiceras ej):
Inga kommentarer